Harmonisering af vejnettet – overbliksnotat
Udarbejdet: juli/2024
Dok. på kommunens website senest tjekket: juli/2024
Rettet og ajourført: 2024-09-07
Opdateret efter møde med Rebild Kommune 2025-01-17 (ændringer markeret m/rødt)
Kort opsummering af vigtigste informationer:
PH er i 2024 udmeldt til overdragelse. Det forventes, at også HS og HB udmeldes til overdragelse, formentligt i 2026-27.
Vejene overdrages til Grundejerforeningen, og vejene klassificeres som ”private fællesveje”.
Tinglysning af vejret er ikke nødvendigt, da der er et entydigt ejerskab og hovedsageligt kun færdsel af beboere og dertil relateret trafik.
Arealerne og længder: Samlet 12.400 m2 incl. fortorve og rabatter. Samlet længde 1, 5 km.
Driftsomkostninger anslås til tkr. 25 p.a. Løbende vedligehold er vigtigt i forhold til holdbarhed af slidlag. Hertil kommer lapning af huller og nyt slidlag efter ca. 30 års levetid.
Nyt slidlag er en betydelig udgift – afhænger dog i første omgang af udarbejdede tilstandsrapporter og dermed vilkår for overdragelse af vejene fra kommunen.
Vejenes drift og vedligehold integreres i grundejerforeningens virke og er omfattet af dennes formålsparagraf.
Læs gerne flere detaljer i efterfølgende notat!
Baggrund:
Byrådets beslutning den 22. juni 2023 som en del af vedtagelsen af Budget 2024 m/flg. år.
Formålet er at udligne den forskelsbehandling, der er i serviceniveauet for kommunens veje, samt at ensarte forholdene for grundejere, der bor ved veje med trafikale fællestræk! (Andre vil kalde det en spareøvelse!!)
Omfatter (foreløbigt) flg. veje i Skørping – offentliggjort i 2023
Præstegårdsheden (meddelt i brev af 3. januar 2024 til Grundejerforeningen Hanevang og alle berørte grundejere)
Hedesvinget
Birkedammen
Mosskovvej
Hyldalsvej
Sdr. Banevej
Skørping Nord
Endelig beslutning kan tidligst træffes fire år (eller senest seks år) efter offentliggørelsen (og genvedtaget i ny byrådsperiode), hvilket vil sige i 2028 for PH, og senere for HS og HB, såfremt de også udmeldes til overdragelse (se nedenfor). Processen er planlagt af kommunen til at finde sted i perioden 2023-2029 (Må forventes udsat yderligere 1-2 år).
Teoretisk set kan beslutningen om overdragelse af veje omgøres af et nyt byråd. Dog næppe sandsynligt, da tilsvarende processer allerede er sket i flere andre kommuner.
Siden 2019 er hovedparten af veje ved nye udstykninger allerede blevet udlagt som private fællesveje.
Kan vi forvente at HB og HS også kommer med i overdragelsen (PH er jo meldt ud):
Ja - det er ret sikkert. I 2024 har kommunen meldt villaveje og en hel del grusveje ud til senere overdragelse. Planen er lige nu, at man fortsætter med at udmelde grusveje i 2025, men det er forventningen at HS og HB (og andre villaveje i kommunen) udmeldes i 2026-27.
Set med kommunale øjne "ligger det lige til højrebenet", at også HB og HS kommer med, fordi de dels er klart afgrænset og defineret som det er gældende for PH og dels ligger i samme område som PH.
Kriterier for harmonisering (hvilke veje udvalgt og hvorfor)
Bekendtgørelser vedr. love om offentlige veje og private fællesveje.
Vejenes anvendelse – undtaget er allerede private fællesveje samt Rebild Kommunes praksis ved fastsættelse af vejstatus ved nye udstykninger.
Følgende er undtaget harmonisering – trafikvejnettet (som er en del af det ordordnede sammenhængende vejnet), veje med busruter, væsentlige færdselsårer med gennemkørende trafik i det lokale vejnet (undtaget såkaldte stamveje i et lukket område), veje der udgør væsentlige omkørselsruter ved midlertidig lukning af trafikvejnet.
Udarbejdelse af tilstandsrapporter
Tilstandsrapporterne udarbejdes og offentliggøres først kort tid forinden høring og endelig politisk beslutning om overdragelse af vejen til privat fællesvej. Skal sikre så aktuel tilstandsrapport som mulig!
Tilstandsrapporterne vil der typisk udarbejdes 3 år efter at vejen er offentliggjort, hvilket for Præstegårdshedens vedkommende vil sige i 2026.
Indstilling til hvem Rebild Kommune vil overdrage vejen til (Grundejerforeningen Hanevang!) offentliggøres tidligere end tilstandsrapporten udarbejdes, men bliver en del af den samlede indstilling.
Høringsperioden forventes at blive otte uger.
Alle grundejere informeres i deres e-boks om ovennævnte.
Typiske spørgsmål og problemstillinger
Hvem overdrages vejene til, når dette sker?
I praksis vil det være grundejerforeningen, som får vejene overdraget.
Hvem har vejret til en privat fællesvej?
Det har i princippet alle. Begrebet privat fællesvej anvendes på veje, der er afgrænset og som hovedsagelig benyttet af de beboere og de boliger som vejen giver adgang til, men vejretten gælder naturligvis alle, hvilket naturligvis er nødvendigt i forhold til gæste-, ærinde- og leverancekørsel til samme.
Er der tinglyst vejret på PH, HB og HS - og i givet fald til hvem?
I dag er det offentlige/kommunale veje, så derfor er der ikke tinglyst vejret. Forudsat overdragelse af vejene vil det være den nye ejer af vejenes matrikel - altså på sigt grundejerforeningen - som kommer til at have vejretten. Dette medfører ikke krav eller behov for at vejretten tinglyses. Især ikke fordi vore veje ligger afgrænset og hovedsageligt kun anvendes til intern og ærindebaseret trafik. Vejene vil ved en overdragelse blive klassificeret som private fællesveje - hvor alle har adgang, men hvor de hovedsageligt benyttet af de beboere der bor ud til vejene (se ovenfor).
Hvad omfatter vejret?
Vejret omfatter pligt til at vedligeholde vejen i god og forsvarlig stand, samt vintervedligeholdelse. Disse forpligtelser påhviler ejeren af vejen (for nærværende Rebild Kommune - på sigt grundejerforeningen!)
Udgifter til vedligehold og vintervedligehold fordeles ligeligt mellem ejerne af vejretten.
Kendskab til hvor mange meter vej og hvor mange m2 vores veje omfatter?
Rebild Kommune oplyser følgende arealer:
PH 716 meter - 7089 m2
HB 571 meter -
HS 264 meter - samlet areal HB+HS 5285 m2
Samlet 1551 meter - samlet 12.374 m2 (inkl. rabatter og fortorve)
En opmåling af det samlede asfaltareal, og dermed det areal, som grundejerforeningen til sin tid skal finansiere nyt slidlag på, viser følgende tal:
HB/HS – 4.488 m2
PH – 3.556 m2
Samlet 8.044 m2 asfalt.
Forskellen beror især på at fortorve og græsrabatter er fratrukket, samt at der især på PH er betydeligt mere fortorv end på HS/HB.
Noget om driftsomkostninger:
Rebild Kommune anvender tkr. 35 pr. km vej (opjusteret i forhold til tidligere oplyst tal) i samlet årligt vedligehold og drift inkl. vintervedligehold. Kommunens anbefaling er, at grundejerforeningen afsætter tkr. 25 årligt. Heraf er vintervedligehold naturligvis den mest usikre udgiftspost – afhængig af vejrlig og egne forventninger til omfang og hyppighed af rydning.
Årligt vedligehold omfatter p.t. i kommunalt regi (og derfor også det vi skal tage højde for):
Rensning af sandfang i brønde (rister i vejsiden - som leder overfladevand ned i hovedledningen, der formentlig ligger midt i vejen
Fejning helst flere gange årligt (for at mindske jord og sand i ovennævnte)
Gadebelysning – drift (eludgift) og vedligehold
Vinterforanstaltninger.
Herudover kommer lapning af slaghuller i vejen - og nyt slidlag – sidstnævnte forventeligt hvert ca. 30 år (måske lidt længere, da vores veje kun bærer tung trafik i meget begrænset omfang – leverance af pakker og varer!).
Specielt omkring nyt slidlag
Nyt slidlag inkl. fræsnings af bestående (så riste og brønde ikke skal forhøjes – dyrt!) koster efter nugældende priser i omegnen af kr. 120 incl. moms pr. m2.
Samtidigt har vi opmålt at det samlede asfaltareal af vores veje (jf. ovenstående opgørelse af vejareal inkl. fortorve og græsrabatter) er ca. 8.000 m2.
Samlet set betyder det at nyt slidlag på alle veje løber op i en udgift på tkr. 960.000. Første gang det skal laves afhænger dog af håndtering af tilstandsrapporter og vilkår for overdragelse – se efterfølgende punkt.
Tilstandsrapporter på veje
Grundlag: Notat udarbejdet af Vejdirektoratet.
Tilstandsrapporten omfatter:
Belægning (asfalt, fliser m.v.) Bemærk: Villaveje vil i al hovedsagelig blive vurderes efter ælde og ikke efter kørsel med tung trafik. Villavej klassificeres i vejklasse T1(mindre end 1 lastbil pr. døgn) (fortorve og stier i vejklasse T0). Forventet teoretisk og teknisk restlevetid for T0 og T1 veje er 28 år.
Vejafvanding Bemærk: Omfatter såvel stikledninger, hovedledning og vejbrønde. Det skal afklares hvilke ledningsnet jf. spildevandsplanen som overdrages. Afvandingselementer, der ejes af et forsyningsselskab kan ikke overdrages. Vejbrønde skal være oprenset inden overdragelsen. Kloakledningen inkl. brønde hertil ejes af den stedlige kloakforsyning. Undtagelsen er hvor ledningsnettet kun afleder vejvand(regnvand) og at dette er anført i den lokale spildevandsplan. Se nedenfor!
Vejbelysning Bemærk: Kommunen kan vælge at overdrage belysningsanlægget i sin helhed. I den forbindelse er det ikke et krav, at belysningsanlægget frakobles den øvrige kommunale vejbelysning, men der skal redegøres for hvordan forbrugsafgifter beregnes.
Vejens udstyr (skilte, afmærkninger på vejen m.v.) Ingen bemærkninger.
Bygværker (broer/tunneller) Ikke aktuel!
Klagemulighed skal ske til Vejdirektoratet og seneste 4 uger efter at den endelige tilstandsrapport er fremlagt.
Tilstandsrapporterne er vigtige i forhold til hvilke vilkår og i hvilken stand vejene overdrages. Der kan formentligt blive tale om enten opgradering af vedligeholdelsesstand og/eller økonomisk kompensation i forbindelse med overdragelsen.
Forhold vedr. ledningsnet
Hovedkloakledninger - dels kloakvand og regnvand (det er separeret i vores bebyggelse) - tilhører og vil fortsat tilhøre Rebild Forsyning. Det samme gælder kabler m.v.
Ved overdragelse kommer vi til at overtage de små stikledninger, der er fra vejbrøndene i siden af vejen (de små firkantede riste) som fører regnvand ned til hovedledningen. Se også ovenfor vedr. vedligehold!
Juridiske betragtninger
Veje der er overdraget kan administreres i et selvstændigt vejlaug med egen bestyrelse eller sammenfaldende bestyrelse som grundejerforeningen.
Veje der overdrages kan også administreres af den allerede etablerede grundejerforening.
Rebild Kommunes helt klare anbefaling er, at vi ikke opretter et eller flere separate vejlaug. Men at vi integrerer ejerskab og drift af vejene i grundejerforeningen. Dette begrundes med, at vi allerede har en velfungerende forening/organisation der kan håndtere dette, at de overdragne veje entydigt og afgrænset ligger indenfor foreningens fysiske virkeområde, samt at vejene i al hovedsagelighed anvendes af de beboere, der er omfattet af grundejerforeningen (klassificeret som privat fællesvej). Endvidere at oprettelse af separate vejlaug betyder mere administration, omkostninger og især risiko for konflikter og økonomisk uenighed mellem vejlaug og grundejerforeningen.
Disse anbefalinger er helt på linje med Grundejerforeningens bestyrelses opfattelse. Vi arbejder i alle forhold ud fra et solidarisk og pragmatisk princip på alles vegne og med et stort fokus på enighed og en fælles opfattelse af, at driften af fællesarealer og fællesanliggender sker efter disse grundprincipper. Det omfatter også hel eller delvis overdragelse af vejene PH, HS og HB.
Foreningens formålsparagraf lyder således: Stk. 1. Grundejerforeningens formål er at varetage medlemmernes fælles interesser som grundejere, herunder at forestå drift, vedligeholdelse, renholdelse, snerydning og glatførebekæmpelse af fællesarealer og fællesanlæg, herunder private fællesstier m.v. i området.
Veje ses klart, såfremt overdraget til grundejerforeningen, som værende omfattet af betegnelsen ”drift…. af fællesarealer og fællesanlæg” – og der ses derfor ikke noget behov for at ændre vedtægterne som følge heraf.
Vi bor i et ganske unikt boligområde med store herlighedsværdier i form af fællesarealer og fællesfaciliteter. Det skal vi værdsætte, vedligeholde og varetage i fællesskab til gavn og glæde for alle beboere.
Grundejerforeningen Hanevang/Bestyrelsen
Bestyrelsen
Version 2.1 – 25. november 2024
Notat – udkast vedr. grundskyld på fællesarealer, gældende fra 2025
Grundejerforeningen Hanevang har et tilknyttet fællesareal med en total størrelse på 28.010 m2. Arealet finder som bekendt udelukkende anvendelse som natur- og fællesområde til gavn for beboerne omkring fællesarealet.
Fra vurderingsportalen
Vurderingsstyrelsen påbegynder vurdering af fællesarealet gennem en kategorisering af arealets anvendelse. Kategoriseringen har betydning for den endelige værdiansættelse.
Hanevangs fællesareal må forventes kategoriseret som ’rekreativt fællesareal’
Arealet vurderes i ulige år, startende i 2025 med en 2023-baseret vurdering.
Vurderingsmetoden oplyses at være identisk med den metode, som anvendes ved vurdering af parcel- og rækkehuse, men med en kvadratmeterpris nedjusteret til 1/10
Vurderingsstyrelsens arbejde med vurdering går forud for en beregning af hvilken beskatning grundejerforeningen kommer til stå overfor.
Pr. dato for nærværende notat foreligger endnu ikke vurdering af grundejerforeningens arealer. Af vurderingsportalens hjemmeside fremgår:
Foreløbige og endelige vurderinger
De endelige vurderinger er desværre forsinkede. Nogle grundejerforeninger har derfor fået en foreløbig 2023-vurdering af deres fællesareal, mens andre grundejerforeninger først får en vurdering af fællesarealet, når de endelige 2021-vurderinger er klar (fra 2025).
samt
Hvis din grundejerforening ikke har fået en foreløbig vurdering for fællesarealet
Det er ikke alle fællesarealer, der har fået en foreløbig 2023-vurdering. Fællesarealer, der i den seneste vurdering var fastsat til 0 kr., får først fastsat en grundværdi, når vi udsender 2021-vurderingerne og de endelige 2023-vurderinger.
Sådan beskattes fællesarealet
Når fællesarealet i tidligere vurderinger var fastsat til 0 kr., er der ikke tidligere blevet opkrævet skat for fællesarealet. Når 2021- og 2023-vurderingen er klar, beregnes grundskylden for årene 2022-2025.
Her skal vi være opmærksomme på beregning af grundskyld og resulterende beskatning sker med tilbagevirkende kraft. Det får dog kun effekt, såfremt Hanevangs grundarealer er vurderet i 2021. Se vurdering af effekten længere nede i dette notat.
Fra Bolius
Grundskyldspromille i Rebild Kommune 2024-2028 er 8.9 promille.
Beregning af grundskyld sker på baggrund af seneste ejendomsvurdering foretaget af Vurderingsstyrelsen.
Beskatningsgrundlaget er den vurderede grundværdi, fratrukket 20%
Grundskyld = grundskyldspromille * (1 - 0,20) * grundværdi
Beregning – foreløbig
Baseret på information fra Vurderingsportalen, må vi forvente at processen sker som beskrevet i det følgende.
Vurderingen følger en 4-trins metodik, hvor arealet pr. kvadratmeter
Vurderes i forhold til de brugsmuligheder det har
Vurderes såfremt arealet er anvendt til bebyggelse
Vurderes i forhold til bebyggelsens art
Beregnes sluttelig ud fra vurdering i trin 1-3 og ganget med antal kvadratmeter.
Af Vurderingsportalen fremgår, at grundejerforeningers fællesarealer behandles i kategori som erhverv. Her må antages at kvadratmeterprisen fremkommet af trin 1-3 nedjusteres til 1/10, da arealet er rekreativt – og herefter beregnes grundværdien i punkt 4.
Umiddelbart ligner det en ikke alt for gennemskuelig proces, hvor vi som grundejerforening skal være særdeles opmærksom på den vurdering, der foretages i punkt 1-3 – og sammenholdt med at Vurderingsstyrelsen samtidigt oplyser at fællesarealer er rekreative arealer, underforstået arealer, der netop ikke kan anvendes til andre formål.
Ydermere er der en særdeles lang indfasning og dermed risiko for andre politiske beslutninger over indfasningsperioden.
Hanevang kommer til at betale grundskyld fra 2025 og frem i en indfasning over 21 år.
Arbejdsgangen jf. vurderingsportalen for at komme til være:
Der udføres en 2021 baseret vurdering som grundlag for grundskyld 2022 og 2023. Da Hanevang ikke tidligere har betalt grundskyld, vil denne vurdering lede til en grundskyld på kr. 0,- som effekt af grundskatteloftet.
Der udføres en 2023 baseret vurdering som grundlag for grundskyld 2024 og 2025. Grundskatteloftet giver igen en grundskyld på kr. 0,- i 2024.
Fra 2025 bortfalder grundskatteloftet og 2023 vurderingen vil udgøre beskatning, hvor der under indfasning tillades en maksimal årlig stigningsprocent på 4,75%. Da grundskylden i 2024 er kr. 0,- vil den første regning i 2025 være 4,75% af 2023 vurderingen.
Herunder er vist et beregningseksempel med antagelse om en given grundværdi vurdering pr. 2023:
Der mangler afklaring af:
Hvornår kan forventes en vurdering af arealerne fra Vurderingsstyrelsen?
Hvilken form for beskatning kan forventes frem til at en vurdering foreligger og på hvilket grundlag?
Beregningseksemplet herover giver en indikation
Hvordan afregnes, efterreguleres og udlignes skat på det tidspunkt en vurdering foreligger?
Kræver SKAT og/eller kommune nogen form for oplysninger vedr. grundejerforeningens indtægtsgrundlag i forbindelse med opgørelse af grundskyld?
Hvordan afregnes/opkræves grundskyld? Månedligt, årligt, andet?
Vurderingsstyrelsen vil blive kontaktet af Hanevang mhp. at finde svar på ovenstående spørgsmål.
Kilder
https://www.vurderingsportalen.dk/erhverv/vurdering/saadan-vurderer-vi/